haniksam

haniksam

Thursday 10 March 2011

JANGAN MENGELUH.....BILA ANAK-ANAK BUAT SILAP

Anak adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai harganya kepada ibubapa. Anak yang ujudnya dari air mani yang dijadikan segumpal darah kemudian dijadikan segumpal daging lalu dijadikan tulang yang disaluti oleh daging-daging dan akhirnya dijadikan satu makhluk iaitu manusia.
.Berbeza keadaannya dengan anak-anak yang dilahirkan terdahulu, ketika api guna minyak tanah dan air diangkut dari perigi, sikap 'yes sir' atas arahan ibubapa dan merasa bersalah apabila engkar, anak-anak kini lebih terbuka fikiran dan tidak segan silu untuk melakukan sesuatu yang kurang enak dipandang dan tidak sepatutnya dilakukan  oleh mereka dihadapan ibubapa dan halayak ramai. Kenapa terjadi demikian? Ada yang kata "Ala, nak buat camana ? Ini semua  pengaruh media elektronik dan internet". Pegi jual TV tu, tamatkan talian internet...sama juga macam setan perangai..entah lebih teruk.


Bercerita pasal anak, teringat  pesan-pesan arwah mak, anak sembilan orang baik-baik semuanya dan dia pernah cakap "Tuhan bekalkan susu ibu kenapa beli susu lembu". Katanya lagi bila kita panggil anak-anak diorang buat-buat tak dengar jangan tarik cuping telinga sebaliknya ajar mereka bersyukur keatas nikmat memiliki telinga, apa yang boleh dan tak boleh buat kalau tak ada telinga. Bila rasa tangan tu nak naik, cepat-cepat istigfar dan mohon ampun pada tuhan. "Ya Allah, ampunkanlah semua anggotaku, tutupkanlah api kemarahanku" Berdoa memohon sesuatu boleh buat bila-bila masa asal tempat yang bersih, yang penting niat dan keikhlasan.Tidak semestinya selepas sembahyang waktu sebab Allah itu maha mendengar. Sebagai ibu, sebelum memasak untuk keluarga dahulukan bismillah dan selawat keatas nabi, kalau tak buat macam tu nanti setan tuang kotoran dan najis dalam masakan kita tak nampak sebab ia makhluk halus. Bila anak-anak buat salah jangan mengeluh...cermin diri, tanya diri apakah apa yang anak aku buat ni aku pernah buat? Jangan mengata atau mengumpat anak orang nanti kena anak sendiri...... 


MENGUMPAT.....perkara yang susah untuk dielak.........


Pat pat anyam ketupat.....bila dah duduk rapat-rapat....tak ada keje lain selain mengumpat......











No comments:

Post a Comment