haniksam

haniksam

Wednesday 25 May 2011

SPEKULASI KENAIKAN HARGA MINYAK PETROL RON95......

Spekulasi kenaikan harga minyak petrol RON95 sejak minggu lepas atas alasan bahawa kerajaan ingin mengurangkan subsidi keatas  minyak petrol dan disel  masih lagi diperkatakan . Ada yang membuat andaian itu dan ini dan tidak kurang pula menganggapnya sebagai gurauan PRU13. Yang pasti apabila kenaikan harga minyak petrol RON 95 berlaku,  rakyat di Wilayah Persekutuan Labuan adalah diantara kumpulan yang  teruk terjejas.   Mana tidaknya, bekalan bahan mentah yang 80-90 peratus bergantung kepada bekalan  dari Sabah menyebabkan  rakyat  di W.P.Labuan terpaksa membayar kenaikan harga yang tinggi dan kadang-kadang  hingga seratus peratus daripada harga barangan di Sabah lebih-lebih lagi barangan yang mempunyai permintaan yang tinggi (high demand products). Alasannya sudah tentu kos pengangkutan yang kita sendiri di Labuan tidak boleh mempertikaikannya.  Para pemimpin negara sering mengatakan dalam ucapan mereka bahawa wang dari pemotongan subsidi minyak ini akan digunakan untuk pelbagai projek yang akan menguntungkan rakyat dalam jangkamasa panjang. Adakah kita nampak projek mega di W.P.Labuan yang menelan belanja berbilion ringgit? Mungkin saya tak nampak sebab saya menggunakan kanta.
Timbalan Perdana Menteri membuat pengumuman mengenai akan berlaku kenaikan harga pelbagai produk , baca di  The Star , disebabkan oleh perubahan cuaca global ( "....... caused by changes in the global climate"). Jika kita baca berulang kali, kita tentu faham bahawa bahasa berlapik yang digunakan dalam pengumuman beliau adalah merujuk kepada kenaikan harga minyak petrol dan disel.
Rakyat dinasihatkan agar mengubah cara hidup. Cara yang macamana? Sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam disatukan menjadi 3 in 1? Sarapan pagi dan makan malam minum air saja manakala makan tengahari dibuat jam 3 petang. Jadi waktu makan tengahari pejabat ialah diantara jam 3 - 4 petang. Selain daripada itu rakyat juga disarankan untuk menambah bekalan makanan sendiri. Bagaimana caranya? Tanam padi di Labuan? Inilah masalahnya dengan setengah pemimpin kita,  Allah SWT telah melatakkan otak  pada anggota yang paling atas  tubuh badan kita tetapi ada pula yang memandai-mandai meletakkannya dikepala lutut..............Tuhan bagi otak untuk pikiaq....


Pirate : "From now on you will only
               have one meal a day, do you understand?"    
Kulup:   "Are you out of your mind? I was the one who
                made you become the boss, and now
                you betray me?"

No comments:

Post a Comment