haniksam

haniksam

Sunday 9 September 2012

BAJET 2013:Peningkatan Peruntukkan Demi Kebajikan Rakyat


Berapa agaknya yang diperuntukan untuk membela kebajkan rakyat di Wilayah Persekutuan Labuan? ‘Demi kesejahteraan Rakyat’ …adakah... yes…!!(thumbs up) atau kah kah kah .....!! (Tipah tertipu lagi) 

Mungkinkah jambatan yang menghubungkan Labuan dengan Tanah Besar Sabah? Atau sebuah cruise untuk menggantikan feri yang semakin tenat  yang boleh diklaskan sebagai besi buruk? Mungkin juga kemudahan dan frasarana yang lebih canggih dihospital Nukleus Labuan. Hospital tersebut hanya mampu memberi  khidmat untuk sakit atau demam biasa saja.   Boleh dikatakan khidmat penahan sakit, ubat batuk dan cedera akibat kemalangan ringan. Bagi kes yang lebih berat dan memerlukan pakar  pesakit akan dirujuk  ke Kota Kinabalu. Itu pun bagi orang yang mampu, kalau tak mampu diam sajalah.

Bajet 2013 yang dijangka dibentangkan di Parlimen pada 28hb September ini bakal menyaksikan peruntukan kepada semua kementerian meningkat berbanding tahun ini bagi memastikan ekonomi negara terus berkembang dan kebajikan rakyat terus terbela kecuali satu atau dua kementerian disebabkan rasionalisasi perbelanjaan.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah ketika ditemui oleh pemberita semasa menghadiri majlis rumah terbuka aidilfitri Pasar Raya Besar Mydin di Manjoi berkata draf Bajet 2013 telah dibincang dan diluluskan oleh Kabinet Rabu lalu.

Katanya lagi "Kita telah berbincang dengan Bank Dunia dan kemudian di bawah inisiatif reformasi strategik (SRI) yang kita teliti perbelanjaan satu demi satu. Umumnya, semua kementerian akan dapat lebih peruntukan dan ada sedikit kementerian akan dapat kurang berdasarkan SRI”.

No comments:

Post a Comment