haniksam

haniksam

Wednesday 29 August 2012

DEVIL VS ANGEL

Teringat zaman kanak-kanak ketika belajar mengaji Al-qur'an, mula-mula mengaji dengan bapa kemudian dengan atok pula. Kenapa berpindah kat atok? Bapa yang ketika itu bertugas sebagai guru telah dipindahkan kesebuah sekolah yang terletak di Gadong, Beaufort, di Sabah. Atok yang lebih dikenali dengan Tuan Haji Salleh Panjang adalah guru mengaji quran yang garang dikawasan kejiranan kampung kami. Kalau dah dua tiga kali dia ulang masih tak dapat dia akan pukul rotan sebesar jari telunjuk diatas lantai papan dirumahnya. Semangat boleh hilang huhh....Setiap kali sebelum mengaji kena baca doa penerang hati dulu, doa yang budak kelas tadika pun tahu. Kita pun buka al-qur'an dan memulakannya dengan A'uzubillah himinasyaitan nirrajim yang lebih kurang maksudnya 'Aku memohon perlindungan mu Ya Allah dari syaitan yang kena rejam'. Kisah syaitan dan bagaimana makhluk ini membisikan hasutan agar manusia sesat dan engkar akan perintah Allah SWT  sering diceritakan oleh bapa dan arwah atok,  sudah banyak dibukukan dan dipindah kealam siber melalui blog dan laman sesawang yang berasaskan pendidikan Islam. 
 
Menterjemahkan perkataan 'devil' sebagai syaitan dan 'angel' sebagai malaikat membuatkan perumpamaan bahasa Inggeris 'Better the devil you know than the angel you don’t'  kurang sesuai digunakan. Maksud perumpamaan "lebih baik syaitan yang kamu kenal dari malaikat yang kamu tidak kenal" ialah ungkapan yang telah ditulis oleh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir didalam blognya sebagai merujuk kepada parti-parti politik pemerintah dan pembangkang. Kenapa syaitan lebih baik sedangkan kita memohon perlindungan dari Allah Taala apabila ianya berkaitan dengan syaitan.
 
Hari ini didalam SINARHARIAN, Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din menegur dan memberi pandangan berkaitan isu tersebut....Lihat disini

No comments:

Post a Comment