haniksam

haniksam

Tuesday 11 September 2012

Saat kita terlupa suami atau isteri dan anak-anak....

Ada 3 keadaan atau saat kita akan terlupa isteri atau suami serta anak-anak.....


Pertama,  saat apabila buku catatan amal berterbangan menghampiri pemiliknya. Tidak seorang pun tahu samada buku amal tersebut datang dari sebelah kanan atau kiri. Setiap orang menunggu lembaran amal dan hasil kehidupan dunianya. Ia tidak tahu selamatkah  atau hancurkah ia, di syurga atau di nerakakah tempatnya. Setiap orang akan sibuk akan dirinya, pasti memikirkan dosa-dosa yang telah dilakukan semasa didunia.

Kedua, saat timbangan amal diletakkan untuk mengetahui mana yang ringan dan mana yang berat. Amal ibadat kah atau perbuatan kejinya.
 
“Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka tiadalah dirugikan seseorang barang sedikitpun. Dan jika (amalan itu) hanya seberat biji sawi pun pasti Kami mendatangkan (pahala) nya. Dan cukuplah Kami sebagai Pembuat perhitungan.” ( Al Anbiya’ : 47 )

“Dan diletakkanlah kitab, lalu kamu akan melihatorang-orang yang bersalah ketakutan terhadap apayang (tertulis) di dalamnya, dan mereka berkata:
“Aduhai celaka kami, kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil dan tidak (pula) yangbesar, melainkan ia mencatat semuanya; dan mereka dapati apa yang telah mereka kerjakan ada(tertulis). Dan Tuhanmu tidak menganiaya seorangjuapun”.( Al Kahfi : 49 )
 
Ketiga,  saat mula melalui jambatan ( shirath ).Tidak ada seorang pun yang mengetahui, apakah ia akan berhasil atau terjatuh jika gagal melalui jambatan itu. Jambatan itu ialah jambatan yang merentangi  dan terletak diatas neraka jahanam. Dari orang pertama dan terakhir semuanya bakal melalui jambatan tersebut.
 
 

No comments:

Post a Comment