haniksam

haniksam

Tuesday 3 January 2012

Sayu hatiku......apa jadi dengan Amalina? Kejutan budaya..?

Mari kita imbas kembali kisah seorang pelajar cemerlang bernama Amalina Che Bakri setelah mendapat 17A1 didalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun 2005. Ditemuduga oleh mass media dan elektronik, dengan iklannya yang sedikit eksklusif, diiktiraf sebagai ikon pelajar cemerlang, dikatakan juga pelajar genius ketika itu. Setelah mendapat keputusan yang begitu baik, dia telah ditawarkan menyambung pelajaran keluar negara dan ditaja oleh Bank Negara..uhh hebatnya.



Gambar dulu sebelum bertolak ke UK

Dia berangkat ke United Kingdom untuk menduduki peperiksaan A-Level. Pencapaiannya dalam peperiksaan tersebut membolehkan dia memasukki University of Edinburgh dan mengambil jurusan perubatan.

Al-kisah, Amalina dikhabarkan telah kembali ketanah air secara senyap setelah gagal dalam pangajiannya. Kegagalannya dalam pengajian adalah berpunca dari kejutan budaya dan kehidupan sosial dinegara barat itu. Namun demikian kesahihan berita ini masih belum dapat dipastikan.


Bersama boy friend atau mungkin buah hati...




Gambar Amalina semasa di UK....

Jika benar perkhabaran tersebut, marilah kita doakan semoga Amalina akan kembali seperti Amalina yang dulu....pelajar genius, tak payahlah pergi luar negara, belajar dalam negara kita pun OK juga..

Hati rasa sayu kerana keimanan anak-anak kita masa kini begitu rapuh apabila berada diluar negara terutama dinegara barat. Mudah terpengaruh dengan gejala sosial yang bertentangan dengan pegangan ugama.

No comments:

Post a Comment