haniksam

haniksam

Thursday 19 January 2012

Tawaran bapa & anak yang menawar........

Anak yang pertama, kedua dan ketiga sudah bekerja, yang keempat satu-satunya perempuan menyambung pelajaran disebuah institusi pengajian tinggi, yang kelima kerja sambilan sementara menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia dan yang bongsu ini yang lahirnya tersilap haribulan baru tingkatan dua di Sekolah Menengah Kebangsaan Pantai. Nak kata bijak dalam pelajaran, tidak juga sebab dia pelajar sederhana.

Satu hari setelah selesai makan malam bapa bersembang dengan  anak yang bongsu ini, " Abah dapat bonus dua bulan, Ayat (nama biasa yang dipanggil dirumah/nama sebenar Muhammad Hidayat) nak apa? Abah beli Ayat handphone baru nak?". Ayat tidak menjawab, dia senyum saja. Kalau saja siperempuan itu yang ditawarkan handphone baru,  melompat terus cakap  'yes'.



Cerita itu berlalu begitu saja tanpa ada kata putus mengenai handphone yang ditawarkan hinggalah pada satu hari sibongsu ini bertanya,"Abah, tawaran yang hari tu masih on ka?" Abah jawab, "ha, nak handphone yang mana?"  Ayat meneruskan, "Ayat tak nak handphone, yang ada tu pun masih boleh pakai buat apa nak beli yang baru, buang duit je,  tapi Ayat nak soccer boot, nak dua pasang satu untuk training dan satu lagi pakai masa lawan. Boot yang sekarang nie dah lusuh, kawan-kawan ramai yang dah ganti baru. Yang untuk training tu beli yang biasa je lah tapi yang untuk lawan tu Ayat nak Adidas Predator".

Google search dulu Adidas Predator ni.....




Adipower Predator Grade A - Ini boot Beckham pakai ooo..!!!

Kwank Kwank kwank..........


Kadang-kadang bila kita tengok muka budak macam otak bengong tetapi bila diberi peluang bercakap mereka boleh mengeluarkan apa saja dalam kepala otak mereka dengan bahasa yang straight forward dan mudah difahami berbanding dengan budak yang bijak akademik walaupun ia mengambil sedikit masa bagi tujuan itu.


No comments:

Post a Comment