haniksam

haniksam

Saturday 17 November 2012

KALAU POLIS PUN MEROGOL..WAJAR KAH KITA MERASA ANAK PEREMPUAN KITA SELAMAT BILA KELUAR RUMAH..

Hari ini TV3 berita terkini sebelah petang, Hishamuddin Tun Husin berjanji akan mendedahkan hasil siasatan kes rogol yang dilakukan oleh tiga anggota polis keatas seorang amah warga Indonesia disebuah Balai Polis di Pulau Pinang. 

Kadang-kadang terlintas difikiran beberapa persoalan, adakah ini kes pertama atau mungkin ada lagi kes serupa yang dilakukan oleh anggota polis sebelum ini tetapi dipadam dari rekod? Kenapa tidak diambil tindakan dan tidak dihebahkan dimedia seperti kes-kes yang dilakukan oleh orang awam? PDRM atau Polis DiRaja Malaysia ketika merekrut anggota baru tidakkah mereka mempunyai panduan atau guideline ciri-ciri individu yang diperlukan sebagai bakal anggota polis? Sebelum bertugas tidakkah mereka ini dihantar mengikuti kursus, yang pastinya diantara kandungan kursus ialah etika kerja sebagai anggota polis.

Tiga, empat hari yang lepas anggota polis rogol amah warga Indonesia, kejadian merogol anak tempatan kita tak tau. Maklumlah polis,  bila diorang gertak dan ugut,  perempuan yang dirogol  takut untuk membuat laporan polis.

Mereka yang sepatutnya bertindak sebagai pelindung dan memastikan keharmonian antara janji anggota polis kini sudah berubah tanggungjawab kepada pemusnah, penghancur masa depan. Jadi buat apa ada polis buat perhabis duit.

Bagi ibubapa yang ada anak perempuan, wajarkah mereka merasa selamat ketika anak perempuan mereka berada diluar rumah? 

Ketika amah Indonesia tersebut datang untuk mencari rezeki patutkah kita marah dia? Dengan kudrat wanita untuk melawan tiga lelaki mampukah dia? Dalam membantah perlakuan anggota polis tersebut, sebuah badan bukan kerajaan Indonesia BENDERA  telah mengadakan demonstrasi  berhampiran rumah Duta Malaysia dengan membakar bendera Malaysia, apa kita nak buat?  DISINI




No comments:

Post a Comment