haniksam

haniksam

Thursday 10 January 2013

BERAS NASIONAL.....

Minggu pertama tahun 2013 tidak kedengaran keluhan dan rintihan dan seolah-olah minggu yang baik apabila ia dikaitkan dengan bekalan barang runcit atau bekalan keperluan harian. Aku tidak pasti jika barang keperluan harian di Labuan akan diturunkan harga memandangkan kos pengangkutan bagi kenderaan komersial dari Menumbuk ke Labuan telah diturunkan sebanyak 50 % bermula 1hb Januari 2013. Semalam cerita berubah, beberapa orang penduduk Labuan merungut mengatakan beras nasional subsidi kerajaan  berharga RM18 yang dipekkan  setiap 10 kg beras sukar didapati dikedai biasa, supermarket dan kedai runcit. Berdasarkan risik seorang kawan, rupa-rupanya masalah yang sama juga berlaku dibeberapa kawasan di Sabah, kalau ada pun kuantiti terhad dan harganya sudah naik sebanyak RM1.50 kononnya tambahan tersebut adalah tambahan kos pengangkutan menjadikannya RM19.50 sepek.
 
Semasa minum2 tadi dgn staf lama..dia sempat menyentuh mengenai Beras Nasional..katanya sekarag ni susah mau dapat beras ni. Kalau ada pun, harga yg dpt ialah RM19.50. Biasanya RM18.00. Saya tanya, kenapa naik RM1.50? Menurut kedai runcit tu (biasanya di kampung2), RM1.50 ialah kos pengangkutan. Katanya lagi, memang sukar juga mau dapat sebab banyak pengusaha restoran yang beli beras ni (Dia ni seorang pemandu)..Rasanya mau kena jalan-jalan cari Beras Nasional ni tau..mau tengok dengan mata sendiri..:)
 
Bulan lepas pergi kepejabat Jabatan Tenaga Kerja atas urusan kerja, aku diingatkan mengenai perlaksanaan gaji minima yang berkuatkuasa mulai  bulan ini. Cuba fikir bagaimana kehidupan rakyat boleh menjadi lebih baik walaupun pemantauan gaji atau upah dilakukan oleh pihak berkuasa yang berkaitan tetapi  kenaikan harga barangan keperluan harian langsung tidak diambilkira.
 
 
 

 
 
 

No comments:

Post a Comment