haniksam

haniksam

Wednesday 8 February 2012

Golongan duduk atas pagar......

 Pelbagai pendapat atau definasi apabila diajukan topik mengenai 'golongan atas pagar'. Sikap berkecuali golongan ini menyebabkan mereka dilabel sebagai golongan yang tidak mempunyai prinsip hidup, golongan yang tidak mampu memilih jika ada dua atau lebih kemungkinan, tidak berupaya membuat keputusan, golongan yang diibaratkan seperti lalang iaitu  tumbuhan yang mempunyai banyak kelemahan seperti dalam kiasan dan peribahasa Melayu  serta banyak lagi yang lain yang hanya dilihat dari sudut negatif. 

Dizaman Rasulullah SAW, golongan ini memang sudah ujud. Jika diimbas kembali kisah fitnah yang membawa kepada pembunuhan Saidina Uthman  disini  ada dikalangan para sahabat Rasulullah bersikap berkecuali dan mengelak dari menyebelahi mana-mana pihak, ini  termasuklah tidak mencampuri pertelingkahan diantara Saidina Ali dan Saidatina Aisyah sehingga kedua-dua pihak terjerumus dalam Perang Jamal. Pendirian ini diambil adalah sebagai langkah berhati-hati dan tidak mahu terlibat dalam fitnah, serta mereka ini juga menghadapi kesukaran menentukan pihak mana yang benar dan yang salah.

 Kita wajar menghormati pandangan dan pendirian golongan 'duduk diatas pagar' ini. Golongan ini lebih kepada bertindak sebagai pemerhati daripada melibatkan diri dalam apa jua keadaan atau aktiviti yang boleh menyebabkan keadaan keruan atau tidak menentu. Walaupun terdapat setengah golongan masyarakat berpendapat golongan ini adalah golongan yang penakut, bacul atau istilah 'coward' dan tidak ada halatuju dalam kehidupan tetapi ada kemungkinan juga golongan ini adalah terdiri dari orang yang kuat berfikir dan dalam kategori orang yang tidak terburu-buru....





No comments:

Post a Comment